Zapewne przed zleceniem logo dla swojej firmy zastanawiasz się ile kosztuje projekt logo. Jaki jest przedział cenowy projektu logo. Tutaj można porównać do pytania, ile powinen kosztować samochód? Jak wiemy są różne samochody i marki. Można kupić samochód za 60000 zł jak i za kilka mln złotych. Dlaczego jest taka rozbieżność w cenach danych marek? Zapewne przez ich jakość, czas który potrzebny jest do wykonania danego modelu i renoma marki. Tak samo w projektowaniu logo. Im więcej czasu poświęconego na projekt logo, doświadczenie i renomę projektanta tym jakość logo jest większa. Aby przybliżyć ile kosztuje dobrze zaprojektowane logo zobaczmy jak wygląda proces jego tworzenia.

1. Analiza projektowa

Zaprojektowanie dobrego i funkcjnonalnego logo to długatrwały proces. W pierwszej kolejności potrzebne jest zapoznanie się z wartościami marki lub firmy. Jaki efekt chce uzyskać? Jakie cechy logo ma przedstawić? Jakie wrażenie na przyszłym kliencie ma wywrzeć. Jak dobrze wiemy pierwsze wrażenie robi się tylko raz. A my chcemy przyjechać na swoje spotkanie odpowiednim samochodem 🙂 Zazwyczaj im większa struktura firmy, tym proces projektowy jest bardziej złożony i czasochłonny. Inaczej przebiega proces w firmie o kilkumilionowych obrotach, gdzie każda zmiana niesie za sobą duże zmiany w organizacji firmy – chociażby zmiana wizerunku może być problemem dla części klientów, którzy byli przyzwyczajeni do obecnego wizerunku . Na tym etapie przeprowadzona jest również analiza konkurencji. Jak wyglądaja ich logo, w jakim stylu są projektowane i jakie są trendy. W zależności od wielkości firmy ten etap trwa od kilku godzin, do aż kilku tygodni.

2. Część kreatywna projektowania logo

Moja ulubiona część procesu. Tutaj jestem tylko ja, ołówek, kartka papieru i wyobraźnia. Szkicuje, szukam pomysłów jak przedstawić to co zostało powiedziane w procesie projektowym. Jak zestawić znak z nazwą firmy, jak przedstawić w formie symbolu jego wartości. Na tym etapie im więcej szkiców tym lepiej. Czasami powstają dzisiątki, czasami setka szkiców. Tutaj poświęcam około 12 godzin na pracę kreatywną. Czasami ten proces trwa dłuzej czasami krócej. Przeważnie wiem czy pomysły są dobre i mogą zaowocować czymś co można przekształcić w odpowiednie logo. Mając w ręku te kilkadziesiąt pomysłow siadam do weryfikacji. Zazwyczaj wybieram 5 moim zdaniem najciekawszych i siadam do następnego etapy projektowania logo.

3. Projektowanie logo

Siadam przed komputerem – w ręku myszka i kartki ze szkicami. Skanuje szkice i wrzucam je do programu graficznego. Najtrudniejszą rzeczą w logo jest przekazanie w jak najprostszy sposób cech i wartości marki w małym znaku graficznym. Im prościej i mniej środków graficznych tym lepiej. Podczas projektowania w programach graficznych testuje konepcję ze szkiców. Bardzo często okazuję się że założone koncepcje niesprawdzają się w rzeczywistości albo trzeba je zmodyfikować. Więc trzeba wrócić do etapu szkicowania. Często też etap przekształcania szkicu to kilkugodzinny etap testowania, rysowania, drukowania i sprawdzania rozwiązań. Ten etap trwa od jednego dnia do kilku dni w zależności czy znajdę rozwiązanie na logo. Na tym etapie wybieram trzy propozycje które chciałbym przedstawić klientowi.

4. Dobór kolorów i typografii logo

Mam już znak graficzny ale brakuje mi do niego typografii (logotypu). Na tym etapie szukam pasującego fontu do znaku. Krój pisma musi korenspondować z sygnetem i być z nim spójny. W dalszej części dobierem kolorystykę do logo. Kolorystyka przeważnie jest już sprecyzowana przez klienta lub proponuje kolorystykę spójną z celami marki. Czas na przygotowanie to około 2 godzin.

5. Prezentacja

Mam już gotowe logo i pozostaje wykonać prezentację przedstawiającą trzy propozycje. Opisuję idee projektów, ich symbolikę, jak ma się do założeń projektowych. Przedstawiam logo na różnych nośnikach, aby móc wyobrazić jak znak będzie funkcjonował na różnych powierzchniach. Czas realizacji prezentcji to około 4-6 godziny.

6. Poprawki

Przedstawiając trzy propozycje znaku klient wybiera jeden, który najbardziej mu odpowiada. Na tym etapia zbieram opinie klienta i w miarę jak wymagane są poprawki to je wprowadzam.

7. Przygotowanie plików

Jeśli projekt jest już zaakceptowany przygotowuję cały zestaw plików do wykorzystania w późniejszym działaniu marketingowym. W skład zestawu wchodzą pliki wektorowe i rastrowe. Wersje w kilku wariantach, wersja podstawowa, achromatyczna i chromatyczna. Czas potrzebny na przygotowanie wszystich plików to około 2h

Cena logo

Dobrze przedstawiłem cały proces projektowy logo i czas który jest potrzebny na zaprojektowanie logo. Dlaczego mówiąc o cenie tak dużo poświeciłem czasu o etapie projektowania logo? Ponieważ chciałem pokazać że zaprojektowanie logo to nie 15 minut pracy i nie ma magicznego przycisku „zaprojektuj logo. Z mojego kilkuletniego doświadczenia aby zaprojektować dobrej jakości logo trzeba minimum 3-4 dni roboczych. (24 h projektowe). Czasami ten czas sie przedłuża, lub skróca w zależności od skomplikowania logo, jaki jest kontakt z klientem i ile trzeba czekać na ewentualne poprawki, czy warianty, które przygotowałem wymagają większych udoskonaleń itp. Mowimy też o projektach dla małych i średnich firm, gdzie etap procesu tworzenia logo może być o wiele krótszy niż dla dużych podmiotów. W większych firmach ten proces może trwać kilka miesięcy a nawet rok.

Mając orietacyjny czas wykonania logo i przedstawione ramy czasowe na poszczególne działania można określić jaka jest cena logo tworzonego ze sztuką projektową. Mając na uwadze, że zaprojektowanie logo to około 3 dni roboczych to ceny profesjonalnego logo powinny zaczynać się od ceny 1000-1200 zł kończąc na kilkunastu tysiącach złotych.