W niezliczonych publikacjach i rozmowach często logo i logotyp są używane jako synonimy. Jednakże chcąc zabłysnąć fachowym nazewnictwem, można łatwo popełnić błąd. Bo logo i logotyp to nie to samo! Nie można na zmianę używać tych dwóch sformułowań. Dając porównanie do świata motoryzacji – nie każdy samochód jest ciężarówką, ale każda ciężarówka jest samochodem. Brzmi zagmatwanie, ale po dalszej części wpisu będziesz wiedzieć o co mi chodzi.
LOGO
Aby rozwiązań zagadkę, kiedy należy używać prawidłowo słowo logo i logotyp zacznijmy od tego czym jest logo i z czego się składa. Logo to unikalna forma graficzna, która symbolizuję markę, produkt lub usługę. Może występować w trzech formach – sygnetu lub symbolu, logotypu i pełnego logo. W skład pełnego logo wchodzi sygnet i nazwa marki tak zwany logotyp.
Widzimy więc że w logo pojawia się logotyp, jadnakże nazywanie całego logo jako logotyp jest błędem.
W tym przypadku logotyp jest częścią logo.
LOGOTYP
Tak jak w przypadku logo, logotyp jest znakiem graficznym jednkaże zbudowany z tekstu. Najczęściej jest to stylizowany krój pisma odzwierciedlający idee marki.
Tutaj pojawi się logotyp jako całość, jednakże nazwanie logotypu jako logo nie jest już błędem.
PODSUMOWANIE
Przechodząc do problemu złego doboru określenia logo i logotypu należy pamiętać że te dwa terminy nie można traktować jako synonimów. Może się zdarzyć taka sytauacja, że chcąc zamówić logo u projektanta graficznego użyjesz terminu logotyp, jednakże doświadczony projektant będzie w stanie wyłapać Twój błąd i sprecyzować o co dokłądnie Ci chodzi.
0 comments
Write a comment