W dzisiejszym świecie pojawiają się coraz to nowe zautomatyzowane rozwiązania na nurtujące nas problemy. Już nie musisz wystawiać ręcznie faktur, zrobi to za Ciebie program – wystarczy że podasz NIP klienta, kwotę i faktura gotowa. Mając taką aplikację możesz łatwo rozliczać koszty, przychody i oszczędzić ok 200 zł miesięcznie na księgowej. Jeśli prowadzisz biznes, w którym używasz social media do promowania, możesz użyć aplikacji FastTony, która zautomatyzuję kampanie na Facebooku. Wrzucasz zdjęcie i wybierasz branżę w której działasz. Sztuczna inteligencja sama ustawi parametry kampanii i będzie szukać najlepszych rozwiązań, żeby dotrzeć do klienta. Zautomatyzowanie i sztuczna inteligencja coraz bardziej przejmują działania, które do tej pory były uważane za domenę zwykłych śmiertelników. Czy aby takie rozwiązania bardziej odpowiadają na nasze potrzeby? Nad tym pytaniem zastanowimy się w kontekście tworzenia logo i identyfikacji wizualnej.

Najpierw odpowiemy sobie na pytanie czym jest generator logo? Są to serwisy oferujące szybkie stworzenie logo. Podajesz nazwę, wybierasz obrazek który Ci się podoba, przesuwasz parę suwaków i logo gotowe. Po opłaceniu (średnio 50$) możesz ściągnąc gotowe pliki na swój komputer.
Szybko, komforotowo i tanio? Tak by się mogło wydawać. Takie rozwiązanie ma pewne plusy, ale czy aby napewno warto inwestować swoje środki w taki projekt?

Zacznijmu od plusów.

PLUSY:

– od razu widzisz efekt. Nie musisz czekać na projekty od agencji czy freelancera. Wybierasz to co Ci się podoba.
– możesz stworzyć logo w 5 min
– duża różnorodność wybieranych symboli. W niektórych generatorach jest ich nawet 10.000
– otrzymujesz gotowe pliki po opłaceniu. Czyli płacisz za to co Ci się podoba.

Tak w skrócie wyglądają plusy takiego rozwiazania. Wygląda to na początku całkiem dobrze. Więc w czym jest problem?


1.BRAK ZAŁOŻEŃ PROJEKTOWYCH

Zacznijmy od tego ze logo jest symbolem przekazujacy idea i tożsamość marki. Przed jego zaprojektownie powinniśmy stworzyć założenia projektowe dotyczące logo. Jakie cechy ma przedstawiać i jakie wrażenie ma wywołać u odbiorcy?.Więc najpierw powinniśmy wypisać tak zwany brief projektowy i pod to uruchomić cały proces projektowy logo. Jest to ważny element w budowaniu tożsamości wizualnej. Pozbawiajac się tego etapu i przechodząc od razu do wizualnego aspektu znaku i szybkiego wyboru spośród tysięcy gotowych szablonów pozbawiamy sie tego kroku. Nasza dezyzja opiera się głównie na naszym odczuciu i guście. Jak dobrze wiemy o gustach się nie rozmawia, ale naszego logo przede wszystkim powinno sprzedawać i pokazywać nas w takim świetle jakim chcemy. Czy mamy pewność, że nasz gust spełni te oczekiwaniania?

2.BŁĘDY TECHNICZNE


Logo to nie tylko ładny obrazek, ale też symbol którego stworzenie wymaga odpowiednich umiejętności i wiedzy technicznej. Dla laika stworzenie logo ma w sobie wiele pułapek techniczny. Nie posiadajac takiej wiedzy możemy wybrać symbol który jest trudny w dostosowaniu do druku, graweru czy innych działań reklamowych. Może się okazać że wybrany przez nas symbol trzeba i tak poprawić lub zaprojektować na nowo.


3.BRAK UNIKALNOŚCI

Generatory są dostępne dla każdego. Więc wybierając jakiś symbol musisz licztyć się z tym, że Twoja konkurencja może wybrać taki sam znak. Budujesz swój wizerunek i ropoznawalność przez kilka lat, a konkurencja może użyć tego samego znaku.

4.ZASTRZEŻENIE ZNAKU

Oprócz braku unikalności znak z generatora, może przysporzyć problemów prawnych. Czy taki znak można zastrzec? Co jeśli ktoś przed nami wybrał taki sam znak i go zastrzegł?

5.DUŻO NIE ZNACZY LEPIEJ

Na generatorach można znaleźć tysiące gotowych symboli. Jednakże z taką dużą ilości nie idzie jakość. Oczywiście wśród wszystkich propozycji można znaleźć dobrej jakości znaki, jednakże trzeba wybierać je świadomie. Patrz punkt 1 i 2

7. BRAK WIZJI NA CAŁOŚĆ IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ

Cała identyfikacja wizualna firmy jest jak góra lodowa. Logo jest bardzo ważnym elementem i zazwyczaj na nim skupiamy się przy pierwszym kontakcie z marką. Jest to wierzchołek góry lodowej. Pod wodą kryję się większość elementów. Jak wygląda strona internetowa, jak ulotki, wizytówki lub folder? Jest to bardzo kompleksowe działanie i wybierając gotowe logo pozbawaimy się tego etapu podczas procesu projektowego. Więcej o tym problemie możesz poczytać na wpisie
Dlaczego samo logo CI nic nie da.


Podsumowując generatory logo mają swoje plusy i minusy. Jeśli masz mały budżet i działasz bardzo lokalnie – mała kwiaciarnia, mały sklep osiedlowy, lokalna pizzeria itp i logo jest dla Ciebie tylko obrazkiem, a nie narzędziem do budowania wizerunku to może jest to rozwiązanie dla Ciebie. Jednakże jeśli chcesz aby Twoja firma już od samego początku budowała silny i unikatowy wizerunek generator logo nie jest dla Ciebie.