W swojej pracy projektowej często dostaje zapytania ofertowe o stworzenie logo. Osoby działające pod marką osobistą, restauracje, kancelarie i masa innych firm chcą mieć swoje logo. Znak, który wyróżni ich od konkurencji, będzie symbolem z którym chcą sie utożsamiać. Symbol który odzwierciela ducha i ideę firmy lub marki. Często się zdarza, że firma chce zamówić tylko logo, a resztę materiałów takich jak strona internetowa, ulotki i inne materiały są zamawiane w poźniejszym czasie (lub zostają pominiętę). Przecież mając już logo wystarczy wrzucić na istniejącą stronę ,a nowe, dobrze zaprojektowane logo będzie robić całą robotę! Nagle nasza firma będzie miała inny wizerunek i tak będzie rozpatrywana przez naszych klientów! Niestety w większości przypadków tak nie będzie. Dlaczego zmiana samego logo nie przynosi takich efektów jaki zaplanowaliśmy? Dlaczego samo logo nic Ci nie da?

Porównajmy moją pracę ze stylistą, do którego się zgłaszasz, bo chcesz poprawić swój wizerunek poprzez ubiór i jak postrzegają Cię inny ludzie.

„Dzień dobry nazywam się Jacek W. Jestem właścicielem x .W nowym roku chce poprawić swój wizerunek. Chce wyglądać bardziej profesjonalnie. Chce, aby wybrał Pan dla mnie… buty.”

Jak myślisz co by odpisał stylista na taką wiadomość? Myślisz, że tylko wybór butów poprawi wizerunek Pana Jacka? Czy nie powinno się komleksowo podejść do zagadnienia? Oczywiście buty są jednym z najważniejszych części stylizacji, ale czy zmiana jedenego elementu może znacząco poprawić postrzeganie i odbiór? A może wręcz przeszkodzić? Czy widzisz Pana Jacka z bardzo elegenckimi butami w zestawienie ze sportowymi ubraniami. Wyglądało by to dość groteskowo. W tej sytuacji stylista podszedłby do tematu bardziej kompleksowo. Możliwe, że zacząłbym od innego elementu garderoby. Zakładam, że chciałby uzyskać efekt spójności, aby wszystkie elementy z danego stroju pasowały do siebie i dawały wrażenie przemyślanej stylizacji. Zapewne chciałby sie również dowiedzieć jakim człowiekiem jest Pan Jacek, co lubi, jakimi wartościami się kieruję, co jest dla niego ważne, jakby chciałbyć odbierany. Tą sytuację zamieńmy na wiadomość do mnie jako projektanta brandingu:

„Dzień dobry nazywam się Jacek W. Jestem właścicielem x .W nowym roku chce poprawić wizerunek swoje firmy. Chce aby wyglądała bardziej profesjonalnie. Chce stworzyć logo. Ile to będzie kosztować?

Czy już domyślasz się do czego zmierzam? Chcąc poprawić i zmodernizować wizerunek firmy poprzez branding, należy podejść do tematu bardziej kompleksowo. Oczywiście logo jest tego bardzo ważną częścią i fundamentem do tworzenie innych materiałów graficznych, i przeważnie od niego zaczyna się projektując tożsamość wizualną marki . Jednakże nawet najlepsze logo straci swój blask przy źle zaprojektowanych materiałach, które powinny byś spójne i dopasowane do tego co chcemy osiagnąć. Dlatego przy zapytaniach ofertownych na samo logo proponuję rozszerzenie działań na resztę materiałów. Wizytówki, ulotki, folder czy chociażby prezentację firmową. Takie działanie pozwala uchwycić temat tożsamości wizualnej w szerszym konteksie. Przy założeniach projektowych dotyczącym logo, idea, którą wybraliśmy powinna być przeniesiona na resztę materiałów. Jeśli w procesie nasza marka ma być postrzegana jako elegancka to reszta materiałów powinna też to obrazować.

Więc jeśli planujesz zmianę logo, lub wykonanie pierwszego logo dla swojej firmy, zastanów się jakich materiałów potrzebujesz, bo zaprojektowanie logo to dopiero początek tworzenia marki….